Meer smarthome-oplossingen dan smartphones in 2023

Kansen voor leveranciers die smart producten aan bijbehorende diensten koppelen

12 juni 2018

In 2023 worden meer smarthome-oplossingen verkocht dan smartphones. Dat is de voorspelling van onderzoeksbureau Strategy Analytics. Volgens het onderzoek ‘2018 Global Smart Home Device Forecast’ worden in 2023 bijna 2 miljard apparaten verkocht, terwijl er 1,8 miljard smartphones zullen worden verkocht. Dat is een aanzienlijke toename in de verkoop van smarthome-oplossing, want in 2017 werden ongeveer 663 miljoen slimme apparaten wereldwijd verkocht volgens Strategy Analytics.

Meerdere oorzaken voor groei

In het onderzoek is gekeken naar de wereldwijde verkoop van diverse slimme apparaten zoals slimme speakers, beveiligingscamera’s, slimme verlichting, slimme sloten, digitale thermostaten, gateways (hubs) en sensoren. Het aantal verkochte apparaten van de laatste jaren wordt vergeleken met de verwachting in 2018 en zo wordt voorspeld waar de markt naartoe groeit in 2023. Volgens de onderzoekers wordt de stijging vooral veroorzaakt door lagere kosten, aantrekkelijke gebruiksvoordelen, verbeterde gebruikservaring en een snelle technologische ontwikkeling.

Opkomst slimme assistenten

De verwachting is dat in 2018 er wereldwijd 69 miljoen slimme speakers worden verkocht, ten opzichte van 33 miljoen exemplaren in 2017. Dat is dus een ruime verdubbeling en die wordt vooral veroorzaakt door de introductie van Amazon Alexa en Google Home. Een andere snelle groeimarkt is die van de slimme verlichting. In 2017 werden 20 miljoen van deze apparaten verkocht en dat groeit in 2018 met 49 procent naar 29 miljoen exemplaren. De verkoop van slimme rookmelders stijgt in een jaar met 29 procent en de slimme deursloten groeien naar verwachting met 27 procent. De gateways (hubs) en slimme beveiligingscamera’s zullen naar verwachting met 25 procent groeien in een jaar tijd.

Wereldwijde groei

De bovenstaande groeipercentages zijn ook te vertalen in geld. In 2016 is wereldwijd voor 72 miljard dollar verkocht, in 2017 voor 84 miljard dollar en de verwachting is dat in 2018 de verkoop stijgt naar bijna 96 miljard dollar, een groei van 14 procent. Volgens het onderzoek zal de verkoop in de periode tot 2023 stijgen met 10 procent per jaar naar 155 miljard dollar. Als je dat uitzet over de verschillende werelddelen is Noord-Amerika dan verantwoordelijk voor 40 miljard dollar, Azië voor 26 miljard en West-Europa voor 17 miljard dollar.

Producten koppelen aan diensten

Dat zijn indrukwekkende groeicijfers en volgens de voorspellingen zal die groei door blijven zetten richting 2023. De onderzoekers stellen dat het landschap voor deze producten enorm groot is en dat er enorme kansen liggen leveranciers die consumenten kunnen helpen om hun huis te beheren en organiseren. De grootste kansen liggen vooral bij leveranciers die de producten en bijbehorende diensten voor consumenten kunnen bundelen, aldus de onderzoekers.

De juiste strategie van 50five

Dat is natuurlijk koren op de molen voor 50five. Dit onafhankelijk onderzoek is een directe onderbouwing van onze strategie, omdat we de verkoop van onze producten koppelen aan advies. We zijn daarnaast in staat om de installatie van onze producten te verzorgen, waarmee we dus een geïntegreerde dienstverlening bieden. We zijn daarmee op de goede weg en dat zeggen we dus niet alleen zelf, maar wordt ook ondersteund vanuit de markt. We kijken uit naar de toekomst waarin veel meer slimme apparaten in huis zullen zien, ook ver na 2023.