Sluiten

Service & support
voor laadpalen

Als je een vraag hebt over je laadpaal, dan wil je natuurlijk niet van het (meter)kastje naar de muur worden gestuurd. Er zijn echter meerdere partijen betrokken bij de goede werking van je laadpaal. Denk bijvoorbeeld aan de fabrikant van de oplader, maar ook aan 50five als installateur, en zelfs de aanbieder van de software die je gebruikt.

Op deze pagina vind je antwoord op al je vragen over je laadpaal, en ons contactformulier als je liever persoonlijk contact hebt.

Over het opladen

Hoe snel kan ik laden?

De laadsnelheid voor elektrische auto's wordt uitgedrukt in kW (kilowatt). Hoe snel je auto kan laden is afhankelijk van 4 factoren:

  • Max. laadvermogen van de laadpaal
  • Max. laadvermogen van de auto
  • De elektrische aansluiting in huis
  • Dynamic loadbalacing

In dit artikel leggen we in detail uit hoe snel je auto kan opladen.

Laadt jouw auto langzamer dan het aangegeven laadvermogen? Neem dan contact met ons op.

Hoe werkt het opladen?

Als je voor het eerst een elektrische auto bezit, dan is het best even wennen aan de verandering die zo'n auto met zich mee brengt.

Ineens heb je een laadpas, een account, een kabel, allerlei zaken waar je rekening mee moet houden.

In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe het opladen van een elektrische auto werkt, zodat je altijd opgeladen en zorgeloos de weg op kan.

Nieuw account aanmaken

Als je een gloednieuwe laadpaal hebt, en je wilt inzicht hebben in je laadsessies of automatisch verrekenen, dan moet je een 50five beheeraccount aanmaken. 50five biedt een abonnement waarmee je inzicht krijgt in je laadsessies thuis of op kantoor óf zelfs van je gehele vloot. Wanneer jouw werkgever jouw laadkosten vergoed, dan moet er ook een bedrijfsaccount aangemaakt worden door jouw werkgever, zodat we jouw laadkosten automatisch kunnen verrekenen. 

Hieronder vind je de aanmeldformulieren om een account aan te maken op de 50five beheeromgeving. 

 

 

Hoe werkt de app van mijn laadpaal?

Via de 50five GO mobiele app (iOS) beheer je eenvoudig jouw laadpaal. Ook terwijl je niet in de buurt bent.

Start en stop laadsessies, krijg inzicht in verbruik en vergrendel de laadpaal zodat anderen er geen gebruik van kunnen maken wanneer je dat niet wil.

Download nu de 50five GO app:

Wil je settings aanpassen van jouw eigen laadpaal? Bijv. de felheid van de LEDring van jouw EVBox lader aanpassen? Dan kan het zijn dat je nog een app nodig hebt van de laadpaalfabrikant zelf. Hieronder vind je meer informatie over de apps van onze partnermerken:

Hoe werkt zakelijke verrekening?

Als je zakelijk rijdt - bijvoorbeeld in een leaseauto - dan kun je de laadkosten waarschijnlijk declareren bij je werkgever.

De meeste laadpalen kunnen dit tegenwoordig volledig automatisch, waardoor jij er geen omkijken naar hebt.

Wel heb je hiervoor een abonnement nodig. Jij en je werkgever moeten allebei een account aanmaken, zodat we de kosten via dit backoffice beheersysteem met elkaar kunnen verrekenen. Wij doen de facturatie en vergoeding automatisch, en bieden jou en je werkgever een overzichtelijke rapportages. 

Bekijk hier onze abonnementen.

Ik wil een nieuwe laadpas

Een laadpas aanvragen is eenvoudig bij 50five. Stuur ons een bericht via onze dochteronderneming groenopladen.nl. We hebben een gratis laadpas voor je, waarmee je eenvoudig bij 130.000 publieke laadpunten in Europa kunt laden, zonder dat je aan een vast maandbedrag vast zit. Je betaalt enkel een starttarief per laadsessie én het geldende CPO tarief bij het laadpunt. Indien je buiten het netwerk van 50five laadpunten gaat laden, betaal je een roaming toeslag per kW. 

Ben je gemiddeld meer dan 10x per maand aan het laden, dan kan een maandabonnement verstandiger zijn. Je betaald geen starttarief per sessie meer, maar een vast bedrag per maand. Tevens heb je inzicht en beheer over je thuislaadpunt indien je dat hebt. Lees meer over de beheer opties die 50five je kan bieden, via onze dochter groenopladen.nl worden de laadabonnementen verstrekt. 

Mijn pas doet het niet

 

Als het niet lukt om met jouw laadpas een laadsessie te starten, kunnen we enkele oorzaken zijn:  

- Jouw laadpas is nog niet gekoppeld aan jouw laadpunt. 

- Jouw laadpas is geen 50five laadpas, en wordt niet herkend door jouw lader (die door 50five geïnstalleerd is)

- Je laadpunt staat ingesteld op autostart

- Je laadpas doet het wel, maar je laaddruppel niet

Om te achterhalen wat precies het probleem is, kijken we graag met je mee. Neem daarom contact met ons op en we bellen je zo snel mogelijk terug. 

Meer vragen voor de fabrikant?

Kies hieronder de fabrikant van de laadpaal om contact op te nemen de klantenservice van de fabrikant.


Over installatie en factuur

Hoe werkt de installatie?

Het installeren van een laadpaal kan gevaarlijk zijn als je geen verstand hebt van elektrische installaties. Er wordt namelijk gewerkt met hoge elektrische spanningen, tot wel 400 volt. Laat je laadpaal daarom altijd installeren door een gecertificeerde expert.

Echter is het wel interessant om te weten hoe zo'n installatie in elkaar steekt, en hoe het kostenplaatje van de installatie is opgebouwd.

In deze blog leggen we uit hoe de installatie werkt, wat je kan verwachten en voor welke kosten je komt te staan.

Vragen over factuur van 50five

Als je een vraag hebt over je 50five factuur, dan kun je onze veelgestelde vragen bekijken of contact met ons opnemen. Bekijk de veelgestelde vragen door hieronder te klikken:

Wil je direct contact opnemen? Dan kan dat via het online contactformulier. Klik hieronder om het webformulier in te vullen. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op:

Vragen over factuur van ENGIE

Als je een vraag hebt over je ENGIE factuur, dan kun je via e-mail of telefonisch contact met ENGIE opnemen. Via e-mail kan dat via het onderstaande e-mailadres:

Als je liever telefonisch contact op neemt, bel dan naar het onderstaande telefoonnummer. Dit telefoonnummer is bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00.

  • 088 444 6680 (lokaal tarief)

Mijn laadpaal doet het niet!

Een storing van je laadpaal kan verschillende oorzaken hebben. Toch wil je snel een oplossing, want zonder laadpaal kun je je auto niet opladen. Wat kun je het beste doen? 
Er zijn diverse situaties van toepassing:

Degene die jouw laadpaal in beheer heeft, kan hier op afstand op inloggen en beoordelen wat er aan de hand zou kunnen zijn met jouw lader. Dit is jouw Charge Point Operator (CPO). Hoe weet je wie jouw CPO is en je laadpaal in beheer heeft? In de meeste gevallen wordt het onderhoud en storingsdienst geleverd door dezelfde partij als waar jij een maandelijks bedrag aan betaald voor een backoffice abonnement. Ook wel jouw Mobility Service Provider (eMSP) genoemd. Met hun platform of app, heb jij inzicht in jouw laadsessies en kun je vaak ook zelf jouw laadstation een harde reset geven.

In het geval dat je een tankpas gebruikt, dan treedt de tankpas aanbieder enkel op als MSP en geeft je inzicht in de laadsessies, maar heb je nog een CPO partij die de lader geinstalleerd heeft en waarschijnlijk jouw onderhoud en storingsservice levert. 

Heb je géén beheerabonnement, maar heeft 50five wél jouw laadstation geïnstalleerd, neem dan contact met ons op via ons formulier. Onze EV Helpdesk zit voor je klaar om zo snel mogelijk te reageren op jouw storingsmelding.  

Ik beheer mijn laadpaal via ENGIE

ls installatiepartner van ENGIE kan het zijn dat wij de installatie van jouw laadstation verricht hebben, maar dat ENGIE toch jouw lader in beheer heeft. Heb je een laadabonnement via ENGIE, dan is het hoogstwaarschijnlijk zo dat wij het laadstation helaas niet kunnen inzien op afstand. Neem in dit geval eerst contact op met ENGIE. 

Ik beheer mijn laadpaal via 50five

Heb je een laadpaal beheerabonnement bij 50five (50five Basis of Business abonnement) waar je maandelijks voor betaald? Dan kun je het beste contact opnemen met 50five. WIj kunnen op afstand proberen verbinding te maken met jouw laadpaal en helpen onderzoeken wat er aan de hand is. Of bekijk eerst onze veelgestelde vragen.

Ik heb geen beheerabonnement, of ik weet niet wie mijn laadstation beheert.

Maak je gebruik van autostart bij jouw laadstation, of heb je een 'tankpas' van de zaak? Dan kan het soms onduidelijk voor je zijn, wie precies jouw laadstation beheert. Indien 50five de installatie voor je heeft verricht, dan kun je ons bellen en kijken we met je mee naar het probleem. 


Over LED indicatoren

De meeste laadpalen hebben een indicator in de vorm van een LED ring of LED lampjes. De meestverkochtte laadpaal modellen zijn de EVBox Homeline of EVBox Elvi. Deze geven met een kleurcode de status van het laadstation aan; groen is goed, geel betekent dat er iets niet goed is ingesteld, en rood betekent een storing. Onderneem de onderstaande stappen bij de verschillende kleurcodes:

  • Groen/Blauw: het laadstation is klaar om te gebruiken, of is momenteel in gebruik
  • Geel: het laadstation kan niet laden omdat iets niet goed is ingesteld. Dat kan de stroominstelling van de laadpaal zijn, of wellicht staat "uitgesteld laden" aan. Het is ook mogelijk dat de laadpaal een software update nodig heeft
  • Rood: er is een storing in de laadpaal. Neem in dit geval altijd contact op.

Probleem niet opgelost?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen over laadpalen, of neem persoonlijk contact op.
Je kan contact met ons opnemen via het online contactformulier.