DISTREE: Smart home-markt nog in kinderschoenen

Het koppelen van slimme apparaten zorgt voor meer waarde door nieuwe diensten

25 februari 2019

Zijn slimme apparaten alleen maar leuke gadgets of hebben ze echt waarde in onze dagelijkse levens? Dit was een van de belangrijkste vragen tijdens het DISTREE-evenement in Monaco van afgelopen week. Onze collega Paul was aanwezig bij deze beurs voor distributeurs van consumentenelektronica. Hieronder kun je lezen wat zijn ervaringen zijn tijdens het event.

Wat viel je op tijdens het evenement?

“Wat mij het meest is bijgebleven, is dat de smart home-markt echt nog in de kinderschoenen staat. Er zijn heel veel aanbieders van uiteenlopende slimme producten, maar het zijn slechts deeloplossingen. De kwaliteit van de producten is vaak heel hoog en dat komt doordat enkele grote spelers actief zijn op de markt, maar de grote vraag ernaar blijft nog uit.”

Hoe kan de markt worden geholpen?

“Om de markt echt verder te helpen, is het nodig dat de apparaten met elkaar leren praten. Veel producten werken niet samen omdat ze verschillende protocollen en standaarden gebruiken. Dat staat een snelle groei in de weg.”

DISTREE Event Monaco

Kun je daar een voorbeeld van geven?

“Een eerste grote stap die genomen is om apparaten meer met elkaar te verbinden, is voice control. Daar zijn met name Amazon en Google sterk in gegroeid. Dit stimuleert ook de adoptie van smart home producten bij de consument, die voornamelijk geïnteresseerd is vanwege besparing, peace of mind (veiligheid), gemak en comfort.”

Is de consument op de hoogte van die voordelen?

“Nee, nog niet helemaal. Mensen kiezen vaak voor losse producten en beginnen kleinschalig. De meest belangrijke categorieën zijn slimme thermostaten, smart audio en slimme verlichting. Voor het gros van de consumenten is dat het eerste smart product en breiden ze langzaam uit naar andere apparaten. De echte kracht van smart home-producten laat zich zien wanneer meerdere apparaten met elkaar worden gekoppeld, omdat er dan nieuwe diensten ontstaan.”

Wat zijn de factoren die mensen tegenhouden in het kopen van meerdere producten?

“Veel mensen zijn nog steeds erg bang voor hun privacy als zij hun apparaten met het internet verbinden. Ze hebben vragen over hun gegevensbescherming en die vragen zijn terecht. Ze zien vaak ook niet de toegevoegde waarde van smart producten in. De perceptie is toch vaak dat het leuke gadgets zijn en dat mensen niet weten wat ze nog meer kunnen betekenen. De derde en laatste reden is dat consumenten nog steeds veronderstellen dat de installatie moeilijk is. Ze denken dat ze veel kennis nodig hebben over het netwerk, de installatie en de techniek.”

DISTREE Event Monaco

Hoe zie jij de rol van 50five om die bezwaren weg te nemen?

“Er zijn heel veel kansen waar we als 50five kunnen helpen. We zijn daar zelfs al mee bezig. We adviseren en inspireren consumenten met content om de toegevoegde waarde uit te leggen. We bieden een professionele installatieservice én we weten waar we over praten, zodat we een excellente service kunnen bieden. We zijn dus op de goede weg, maar er is nog veel werk te verzetten om iedereen te overtuigen van de voordelen van smart home-producten, zodat de markt nog sneller kan groeien.”

Wat zie je op korte termijn nog meer in de markt gebeuren?

“Ik heb met veel partijen gesproken op de beurs en die richten zich voornamelijk op security en audio/voice control. Het meest interessante gesprek was met BlackBerry. Zij hebben natuurlijk al een goede naam en brengen binnenkort een hele range aan smart security producten op de markt. Een voorbeeld is een eigen speaker met ingebouwde voice control. Ook gaming blijft booming in de smart home-markt, net als de aanbieders van accessoires in netwerkapparatuur, kabels en data-opslag. Dat is toch het fundament van een smart home en daarom erg belangrijk.”

DISTREE Event Monaco