Wat kost een elektrische auto opladen?

Laatste aanpassing: 8 maanden geleden

Spoiler alert: minder dan benzine of diesel!

Het aanschaffen van een elektrische auto lijkt nu nog een heel bedrag. Dat klopt ook, want een elektrische auto is over het algemeen duurder om te kopen dan een benzinewagen of een auto op diesel. Je kunt wel gebruik maken van fiscale voordelen bij het kopen van een elektrische autoDaarnaast hoef je tot 2020 in ieder geval nog geen BPM af te dragen als je een volledig elektrische auto koopt en ben je ook niet verplicht wegenbelasting te betalen. Als je ook de stroom dan nog zelf opwekt door middel van zonnepanelen kun je jouw elektrische auto ook nog eens goedkoop “tanken”.

Wat kost een elektrische auto nog meer naast stroom?

Als je de kosten telt nadat je een auto hebt aangeschaft, dus de kosten die je kwijt bent om deze wagen te rijden, dan is een elektrische auto zo’n 50 tot 70 procent voordeliger dan het rijden op een fossiele brandstof. Als jij in het bezit bent van een laadpaal of je kunt op je werk de elektrische auto opladen, dan kost het rijden op stroom dus maar de helft van het rijden op benzine! Maar toch lijkt elektrisch rijden op deze manier goedkoper dan het daadwerkelijk is. Dit komt omdat de brandstofkosten maar een fractie zijn van het hele kostenplaatje van een auto. Ongeveer 10% van de kosten voor een auto worden aan de brandstof uitgegeven.

Het grootste nadeel van het rijden met een elektrische auto

Het accupakket van een elektrische auto is het duurste bij het maken van een elektrische auto. Toch wordt er verwacht dat deze batterijen de aankomende 10 jaar enorm gaan dalen in de prijs, waardoor ook het aanschaffen van een elektrische auto goedkoper wordt. De prijs van een elektrische auto is voor veel mensen nu nog een te hoge kostenpost, maar de meeste automerken zoals Volkswagen, Peugeot, Nissan, Volvo, BMW, Skoda, Hyundai en Opel brengen in Q4 2019 en 2020 veel betaalbare modellen op de markt, die nu ook al besteld kunnen worden

Doordat de ontwikkeling van elektrische auto’s zo enorm snel gaat is een vrij nieuwe elektrische auto na een korte tijd alweer een verouderd model. Hierdoor is de afschrijving enorm hoog en is een tweedehands elektrische auto al snel een stuk minder waard. Dat is een groot nadeel, want als je een elektrische auto nieuw koopt is deze bij op naam schrijving al een groot deel van zijn waarde kwijt, de tweedehands markt wordt daarmee wel snel groter.

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

Met actieradius wordt de afstand bedoeld die je kunt rijden met een volle accu. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto is ongeveer 300 kilometer. Momenteel is het aantal openbare oplaadpunten nog minimaal vergeleken met de elektrische auto’s die er inmiddels rondrijden. Ook dit gaat in de toekomst zeker veranderen, maar kan nu nog een minpunt zijn van elektrisch rijden. Heb je wel een laadpaal gevonden waar je jouw elektrische auto kunt opladen, dan is de lange wachttijd voor het geheel opladen van de auto onhandig. Een slimme oplossing hiervoor is een thuislaadstation. Aangezien de afstanden in Nederland relatief beperkt zijn, kun je vaak prima uit de voeten met alleen laden via een thuislaadstation.

Hoeveel kWh gaat er in een elektrische auto en hoeveel verbruikt een elektrische auto?

De meeste elektrische auto’s kunnen met ongeveer vijftien kilowattuur, zo’n honderd kilometer rijden. De afstand is wel afhankelijk van het gewicht van de wagen en hoe ermee gereden wordt. Een elektrische auto heeft over het algemeen een energieverbruik tussen de 0,08 en 0,30 kWh per km. Wat het precies kost om een elektrische auto op te laden is afhankelijk van de stroomtarieven van de energieleverancier die wordt gebruikt. Daarnaast verschillen de kosten ook per merk auto en het aantal te rijden kilometers per jaar. Stel dat je een elektrische Nissan Leaf hebt en je rijdt 20.000 kilometer per jaar, dan ben je ongeveer €450 aan stroom kwijt. Heb jij een Tesla Model S en rij je daarmee 20.000 kilometer per jaar? Dan moet je op een stroomverbruik van ongeveer €700 rekenen. Voor de bovenstaande berekeningen is een stroomtarief van 0,205 cent per kilowattuur gebruikt.

Kan je een elektrische auto van de zaak thuis opladen zonder dat zelf te betalen?

Het is mogelijk om je elektrische leaseauto thuis op te laden en de stroomkosten te laten betalen door je werkgever. Dit kan door een slimme laadpaal te gebruiken. Deze slimme laadpaal stuurt de gegevens voor het opladen van de auto direct door naar het bedrijf zodat er een verrekening gemaakt kan worden. Het is dus wel zo dat de stroom die je verbruikt in eerste instantie op jouw energierekening komt te staan, echter krijg je van je werkgever later het bedrag terug. Dit kan dus zonder dat jij zelf met een declaratie naar de baas moet. Echter is niet ieder bedrijf op de hoogte van dit soort mogelijkheden. Ga je een zakelijke elektrische auto rijden, bespreek dit dan eerst goed met je werkgever, zodat er geen onduidelijkheden over kunnen ontstaan. Je werkgever kan namelijk ook zeggen dat je alleen gebruik mag maken van de laadpalen op de zaak. Afhankelijk van het soort werk dat je doet kan dit een erg lastige optie zijn.

Is het mogelijk om een elektrische auto op te laden met een gewoon stopcontact?

Het opladen van een elektrische auto kan een behoorlijk belast zijn voor je stroomnetwerk, zeker als de accu leeg is en het volle vermogen afneemt om deze zo snel mogelijk op te laden. Daarom wordt het acculaadstation of de laadpaal meestal aangesloten op een aparte zekeringsgroep in de kast. Het is mogelijk om je elektrische auto via een normaal stopcontact op te laden, maar dit wordt ten zeerste afgeraden. Je kunt je stroomnetwerk overbelasten waardoor de stoppen doorslaan. Ook kan de kabel naar je auto toe zo heet worden dat deze doorbrandt. Een laadpaal met Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat je netwerk nooit kan overbelasten.

Neem contact op voor alle informatie over een laadpaal thuis.

Gerelateerde blogs

Nieuwste artikelen

1 maand geleden
2 maanden geleden door Jeroen
3 maanden geleden door Joost
4 maanden geleden door Joost