50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
Volkswagen ID3
11 nov. 2020

Hoe laad je je Volkswagen ID.3 op met een laadpaal voor thuis?

Bobbi Content Specialist 50five
By Bobbi
  • Read time: 3 minutes
Naar verwachting wordt in de tweede helft van 2020 de eerste elektrische Volkswagen ID.3 in Nederland geleverd. De elektrische Volkswagen ging onlangs al in première en biedt zoals Volkswagen zegt elektrisch rijden te bieden zonder daarbij de nadelen van elektrisch rijden te ervaren. De Volkswagen biedt het gebruikelijke gebruiksgemak en het comfort dat je van Volkswagen gewend bent. Met name de grote actieradius die de Volkswagen ID.3 gaat bieden moet vertrouwen aan de consument bieden om eindelijk ook de overstap te maken naar elektrisch rijden. De belangstelling voor de elektrische Volkswagen is nu al groot en de verwachtingen zeer hooggespannen. Het aantal inschrijvingen op de auto spreekt boekdelen.

Topmodel moet met een volle accu liefst 550 kilometer af kunnen leggen

Wat we weten van de elektrische Volkswagen is dat het gaat beschikken over play-pauze pedalen en dat de auto zeer rijk uitgerust is. De auto krijgt standaard navigatie, digitale radio en 19 inch velgen. De Volkswagen beschikt over verwarmde voorstoelen. Na de ID.3 Volkswagen volgt een complete line-up van de ID.3 met een instapversie met actieradius van 330 kilometer actieradius. Daarnaast komt er een versie met 58 kWh en een actieradius van 420 kilometer. Het topmodel van de ID.3 moet volgens de eerste berichten in staat zijn 550 kilometer af te leggen met een volle accu.

Lees ook: Elektrische auto actieradius: wat heb je écht nodig?

Met LED matrix koplampen en interactieve interieurverlichting en slimme navigatie

Bij de productie van de Volkswagen ID.3 wordt volledig CO2 neutraal gewerkt, van materiaal tot eindproduct. De onvermijdelijke CO2 uitstoot die rest wordt door Volkswagen gecompenseerd door deel te nemen aan klimaat beschermende projecten. De Volkswagen ID.3 gaat beschikken over LED matrix koplampen en biedt interactieve interieurverlichting, slimme navigatie en diepe bassen. In de ID.3 zie je meer en bestuur je verschillende functies met je stem. De nieuwe Volkswagen, die nu al zeer gewild is getuige het grote aantal inschrijvingen, komt in tien standaardkleuren beschikbaar.

MEB-platform met platte accu’s in de vloer van de auto

De basis accu heeft een vermogen van 45 kWh en is te laden met maximaal 7,2 kW wisselstroom en maximaal 50 kW gelijkstroom; 100 kW gelijkstroom wordt optioneel geboden. De berichten zeggen verder dat de ID.3 met de grootste batterij (72 kWh) een actieradius van 550 kilometer op volle accu. Deze accu laad je op met maximaal 11 kW wisselstroom en 125 kW gelijkstroom. De Volkswagen ID.3 heeft een zogenaamd MEB-platform. Dit is een slim platform met platte accu’s in de vloer van de auto. Dit biedt de auto meer ruimte én een grotere actieradius bovendien.

Steeds meer snelladers langs de bekende autosnelwegen

Het is natuurlijk belangrijk om je Volkswagen op de juiste wijze op te laden. De laadtijd is uiteraard afhankelijk hoe leeg je accu precies is en welke soort ID.3 laadpaal je gebruikt. Duidelijk is dus dat de accu kan worden opgeladen met maximaal 11 kW wisselstroom of 100 kW gelijkstroom. Je kunt de auto sneller laden door gebruik te maken van de optie snelladen op gelijkstroom. Binnen een half uur kun je stroom bijladen tot een actieradius tot zeker 290 kilometer. Niet voor niets zie je langs de grotere autosnelwegen meer en meer snelladers komen.

Op eigen grond geldt geen restrictie voor het plaatsen van een laadpunt

Idealiter laad jij je Volkswagen ID.3 op met een laadstation bij je thuis. Heb je eigen terrein, dan kun je dit ook zonder enige restrictie doen. Heb je geen eigen grond, dan dient een aanvraag en een vergunning te worden ingediend bij de gemeente waarin je woonachtig bent. Die gemeente kan vervolgens een laadpunt in de openbare ruimte oprichten. Let wel; dan wordt het een openbaar laadpunt en dus geen laadpunt waarvan alleen jij gebruik mag maken. Je kunt overigens je eigen laadpunt op je eigen terrein ook beschikbaar stellen als openbaar laadpunt. Zo kun je een deel van de investering in je eigen laadstation terugverdienen. Wel heb je dan regelmatig een vreemde auto op je oprit staan, je laadpunt kan dan namelijk opgenomen worden in het landelijke register van openbare laadpalen.

Voor thuisgebruik en in het openbaar gebruik je een type 2 stekker

In de aansluiting van de Volkswagen ID.3 passen twee typen stekkers. Voor thuis en openbaar gebruik pas je de type 2 stekker toe. Bij je auto krijg je een kabel met deze stekker meegeleverd voor het opladen bij een laadpaal van bijvoorbeeld Wallbox of een publiek laadstation. Ga je opladen bij een snellaadstation, dan pas je een CCS stekker toe. Snelladers hebben vaste kabels met deze stekkers. Daar heb je als eigenaar dus geen omkijken naar. Je laadt de ID.3 dus op via een AC (wisselstroom) thuis oplaadpunt, via een openbaar wisselstroom laadpunt of via DC, een snellaadpunt.

Lees hier alles over het verschil tussen een AC of DC-lader.

Led Sleutelhanger? Vervang dan je huidige laadpunt of kies voor ombouw

Heb je al een laadpunt en wil je weten of die eventueel ook geschikt is voor de ID.3? Dat is afhankelijk van het feit of het laadpunt een vaste kabel heeft en of die kabel dan beschikt over een type 2 stekker. Ook de door jou gewenste laadpunt bepaalt uiteraard of het laadpunt al dan niet geschikt is. Als je gebruik wilt maken van de laad sleutelhanger, dan dient het oplaadpunt vervangen te worden of kun je kiezen voor een omzetting van je laadpunt door Shuttel.

Als de voortekenen niet bedriegen biedt de Volkswagen ID.3 straks heel veel voor relatief weinig geld. De exacte prijzen zijn nog niet helemaal bekend. Insiders zeggen dat de prijs van het instapmodel onder de 30.000 euro ligt, terwijl het topmodel onder de 40.000 euro komt te liggen.

Wil je na het lezen van deze blog een laadpaal voor de ID.3 of een andere elektrische auto? Vul dan onderstaande offerte in voor vrijblijvend advies.

Bobbi Content Specialist 50five

Written by Bobbi

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen voor 50five