50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
introductie Skoda citigo
09 feb. 2021

Alles wat je moet weten over de nieuwe Skoda Citigo-e iV

Els Content specialist 50five
By Els
  • Read time: 4 minutes
Ben je klaar om over te stappen naar een elektrische auto, maar rij je voornamelijk in de stad? Geen probleem! De nieuwe Skoda Citigo-e iV is precies wat je zoekt voor de korte ritjes. Lees hier onze review over de nieuwe Skoda Citigo-e iV.

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige Skoda Citigo

In 2011 is de Skoda Citigo al eens op de markt gebracht. Echter had deze variant een benzinemotor. Destijds had Skoda gekozen voor een benzinemotor, omdat techniek voor een elektrische auto of aardgas auto te kostbaar was. Momenteel zijn de prijzen van batterijen sterk gedaald en kan het originele idee voor de Skoda Citigo-e iV eindelijk op de markt gebracht worden! Leuk om te weten is dat de iV van Skoda Citigo-e iV staat voor ‘intelligent vehicle’.

De Skoda Citigo-e iV is een van de voordeligste elektrische auto’s op de markt. Zustermerken Volkswagen en Seat bieden namelijk vergelijkbare modellen aan. Door de samenwerking van de drie merken in 2011 zijn de ontwikkelingskosten al terugverdiend. Dit maakt het mogelijk dat deze elektrische modellen voordelig worden aangeboden. De Skoda Citigo-e iV wordt al aangeboden vanaf €23.290.

introductie Skoda citigo

Doordat het bestaande model origineel was ontwikkeld om op aardgas te rijden was het makkelijk om de auto om te bouwen tot een elektrische auto. De batterijen van de Skoda Citigo-e zitten op verschillende plekken in de auto, namelijk: op de plek waar de aardgastank zou zitten, onder de stoelen en onder de achterbank. Hierdoor is de binnenruimte vrijwel onveranderd, behalve dat de ruimte onder de stoelen verloren is gegaan. Aan de beenruimte achterin is niets veranderd, deze is echter zoals altijd bij dit model krap.  

De kofferbak is voorzien van een verstelbare laadvloer. Dit maakt het mogelijk om te kiezen voor meer laadruimte of voor een hogere laadvloer. Onder de laadvloer is een ruimte voor het bergen van de laadkabels. De laadvloer is verdeeld in twee delen: een harde (afwasbare) kant en een zachte kant. De laadkabels van de Skoda Citigo-e hebben een knalgele kleur, zodat voetgangers deze niet over het hoofd zien als de auto aan het opladen is.

Het uiterlijk van de Skoda Citigo-e iV heeft een minimale upgrade ondergaan. Waar voorheen de grill zat, is deze nu vervangen voor een gesloten grill in de kleur van de lak. De reden hiervoor is dat de grill met een elektrische auto simpelweg niet meer nodig is. Het dashboard van de Skoda Citigo-e iV is vernieuwd met een modern stippenpatroon (zie afbeelding). Tevens heeft het dashboard een rijkere uitrusting. De functies die voorheen geleverd werden bij de aanschaf van de meest luxe Skoda Citigo, zitten deze functionaliteit nu standaard inbegrepen in iedere Skoda Citigo-e.

introductie Skoda citigo

Betaalbaar en smart

Echter blijft de Skoda Citigo-e iV een betaalbare auto. Dit betekent dat er geen ingebouwd scherm in het dashboard zit, maar slechts een houder voor je smartphone. Wel heeft Skoda een op maat gemaakte app ontwikkeld, waardoor je telefoon als navigatiesysteem en boordcomputer kan dienen. Bovendien kan je met deze app het laadproces op afstand bekijken.

Rijeigenschappen en verbruik

Bij het starten van de auto, met sleutel, volgt een perfecte stilte. Bij de transformatie van auto met verbrandingsmotor tot elektrische auto zijn rijgeluiden die eerder niet hoorbaar waren, nu wel hoorbaar. De Skoda Citigo-e iV blijft echter aangenaam stil. Zélfs op hoge snelheid.

De elektromotor heeft 82 pk/ 210 nm (newtonmeter). Een elektromotor is direct op kracht, in tegen stelling tot een verbrandingsmotor die toeren moet maken om het maximale vermogen te kunnen leveren. Dit maakt de Skoda Citigo-e iV veel dynamischer en levendiger is dan een vergelijkbare auto met benzinemotor. Een andere bijkomstigheid is dat het overgewicht dat veroorzaakt wordt door de batterijen geen negatieve gevolgen voor de rijeigenschappen heeft. Sterker nog, bij een slecht wegdek biedt de Skoda Citigo-e meer veercomfort.

introductie Skoda citigo

Je hoeft niet bang te zijn dat je je bestemming niet bereikt met deze elektrische stadsauto. De Skoda Citigo-e iV heeft een actieradius van 260 kilometer. Dit is te danken aan het efficiënt plaatsen van de batterijen. De meters op het dashboard geven aan hoe veel stroom je gebruikt óf hoeveel stroom je genereert bij het remmen. Ook kan je op het dashboard zien hoeveel vermogen je nog beschikbaar hebt en hoe hard je rijdt.

Lees ook: Elektrische auto actieradius: wat heb je écht nodig?

De Skoda Citigo-e is voorzien van een 32kWh batterij. Hoe zuinig de Skoda Citigo- e iV daadwerkelijk is hangt af van je rijstijl. Ook de temperatuur kan effect hebben op de capaciteit van de auto. Bij lage temperaturen heeft de accu minder capaciteit. In slechte weersomstandigheden kan je in plaats van 260 kilometer maar 220 kilometer afleggen.

Hoe laad ik het beste de Skoda Citigo-e iV op?

Waar je voorheen benzine in de Skoda Citigo deed zit bij de Skoda Citigo-e op dezelfde plek de stroomingang. Het is mogelijk je Skoda Citigo-e iV met een gewoon stopcontact van je huis op te laden. Dit raden we echter af gezien de lange laadtijden en de kans op brandgevaar. Daarnaast kan je ook kiezen voor een publiek laadpunt, een snellader of een laadpaal thuis. Hieronder een overzicht van laadtijd per laadmogelijkheid tot 80%. Skoda geeft de laadtijden tot 80% aan, omdat na 80% de batterij trager laadt.

Opladen tot 80% door middel van:

  • Een gewoon stopcontact thuis met 2.3 kWh kost 12 uur en 30 minuten.

  • Een publiek laadpunt met 7.2 kWh kost 4 uur en 15 minuten.

  • Een snellader met 40 kWh kost 1 uur.

Lees ook: Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?

Door zelf thuis een laadpaal te installeren kost het minder tijd om thuis je auto op te laden. Hierdoor weet je zeker dat je niet in de problemen komt als je naar je werk wilt komen en de auto niet tot 80% is opgeladen. In het assortiment van 50five zitten verschillende laadpalen die geschikt zijn voor het laden van de Skoda Citigo-e iV. Als je voor een laadpaal van 50five kiest, dan wordt je laadpaal vakkundig en deskundig geïnstalleerd door onze eigen installateurs. Door te kiezen voor je eigen laadpaal ben je niet afhankelijk van de beschikbaarheid van publieke laadpalen.

Wat ons betreft is de Skoda Citigo-e iV een fijne kleine elektrische stadsauto. Perfect voor korte afstanden! Op zoek naar een laadpaal om de Citigo-e iV mee op te laden? Vul vrijblijvend onderstaande offerte in.


Gegevensverwerking*
Els Content specialist 50five

Written by Els

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen van 50five.

Tags

skoda