50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
Porsche Taycan
16 sep. 2020

Hoe laad je de razendsnelle elektrische Porsche Taycan op?

By Jeroen
  • Read time: 3 minutes
Met de nieuwe Porsche Taycan ben je echt helemaal klaar voor de toekomst. Daarbij spelen pure emotie en maximaal rijplezier de absolute hoofdrol, zoals je dat van Porsche gewend bent. Ook de prestaties van de elektrische Porsche mag je gerust indrukwekkend noemen. Wat dat betreft geeft Porsche elektrisch rijden weer een nieuwe dimensie.

Geschat bereik op basis van rijprofiel, reisomstandigheden en modeluitvoering

Je kiest voor de Porsche Taycan Turbo’ in de vorm van de Porsche Taycan Turbo en de Turbo S. Beide varianten beschikken over een bereik indicator dat steeds het geschatte bereik weergeeft aan de hand van een persoonlijk rijprofiel, de reisomstandigheden en de modeluitvoering. De Porsche Taycan Turbo is er vanaf een prijs van 157.10 euro, de Turbo S heb je al vanaf 191.000 euro. De ‘gewone’ Turbo rijd je met speels gemak in 3,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en beschikt net als de S over launch comfort. De Turbo biedt 500kW, een waarde die gelijkstaat aan 680 paardenkrachten. De Turbo heeft een gecombineerd bereik van tussen de 381 en 450 kilometer. De cijfers van de S? In de Turbo S ben je in precies 2,8 tellen van 0 naar 100 kilometer per uur. Het vermogen ligt op 560 kW (761 pk) en een bereik van 388 tot 412 kilometer.

De topsnelheid ligt zo rond de 260 kilometer per uur

Om steeds optimaal te profiteren van de prestaties van de Porsche, dient de auto steeds goed opgeladen te zijn. Onder de beste omstandigheden geldt bij 9,6 kW wisselstroom een oplaadtijd van 10,5 uur; met 11 kW aan wisselstroom is dit negen uur. Voor gelijkstroom met 50kW tot 100 kilometer geldt een oplaadtermijn van 28 minuten dezelfde wisselstroom voor 5 tot 80 procent levert een laadtijd op van 93 minuten. Laad je op met gelijkstroom met 270 kW tot 100 kilometer is slechts 5 minuten en de oplaadtijd voor gelijkstroom met 270 kW is 22,5 minuten. Gemiddeld genomen verbruikt de auto tussen de 26,9 tot 26 kWh per 100 kilometer. Er wordt geen CO2-uitgestoten. Om nog even bij de prestaties te blijven van de Porsche Taycan; de topsnelheid van de Turbo ligt rond de 260 kilometer per uur en van 0 tot 160 kilometer per uur bereik je al in 6.9 tellen. Va 0 naar 200 is mogelijk in 10,6 seconden en de acceleratie van 80 naar 120 geschiedt in 1,9 seconden. De Porsche Taycan Turbo S zal naar verwachting begin volgend jaar op de markt komen. Voor deze auto zal voor de zakelijke rijder een bijtelling gelden van tussen de 8 en 22 procent.

Laadvermogen van de Porsche, vermogen van de laadpaal en vermogen elektrische aansluiting

De Porsche Taycan verdient het om op de beste manier opgeladen te worden en voor zowel zakelijk als privé is een 11 kW laadpaal voldoende. Een laadpaal met 11 kW AC laadvermogen komt tegemoet aan het maximale laadvermogen van de auto. Wil je de geschikte laadpaal waar je het maximale vermogen uit kunt halen, dan heb je een huisaansluiting van 3 x 16 A nodig. Bij het bepalen wat voor jouw auto de beste laadpaal is, zijn altijd drie zaken erg belangrijk: het laadvermogen, het vermogen van de laadpaal en het vermogen van de elektrische aansluiting. Met een 11 kW aansluiting kun je uiteraard ook uit de voeten met auto’s die een maximaal laadvermogen hebben van 3,7 en 7,4 kW. Voor je Porsche Taycan doe je een beroep op een 3-fase aansluiting van 25A of meer. Het is ook een prima optie om meteen een drie keer 35 aansluiting te kiezen met een 22 kW oplaadpunt. Dan kun je elke auto maximaal opladen. Een dergelijke aansluiting is wel behoorlijk duurder.

Snelladers zijn duur en technisch niet haalbaar voor bij je op de oprit

Snelladers voor de Porsche maken gebruik van gelijkstroom van 125A. De accu’s worden meteen op de stroombron aangesloten en slaan dus de ingebouwde lader over. Het aanschaffen van een snellader is erg duur en onpraktisch en technisch vaak onhaalbaar om bij je thuis te realiseren. Overigens mag je altijd een laadpaal installeren op je eigen grond. Daar kleven verder geen restricties aan. Heb je geen eigen grond, dan dien je een aanvraag in voor een laadpaal. Vaak zal de gemeente dan een laadpunt creëren in de openbare ruimte. Let wel; dit wordt dan een openbare laadpaal en dus geen Porsche Taycan laadpaal. Nog iets; je kunt je privé laadstation op eigen terrein een openbaar karakter geven en ook anderen er gebruik van laten maken. Op die manier kun je iets van de investering in een laadstation al terugverdienen.

Laat je laadstation altijd door professionals aanleggen

Voor het opladen van je Porsche Taycan doe je uiteraard graag een beroep op een betrouwbaar laadpunt. Om dat te realiseren is het verstandig om altijd te kiezen om het laadstation door professionals aan te laten sluiten. Alleen dan ben je verzekerd van het beste resultaat en heb je naar je laadstation verder geen omkijken meer. Bovendien weet je dan zeker dat je elke ochtend over een opgeladen Porsche beschikt, en dat is uiteraard precies wat je wenst. Met de Taycan Turbo’s wordt elektrisch rijden pas écht bijzonder. De prestaties zijn geweldig en dat geldt ook voor het comfort en de klasse die deze Porsche uitstraalt. Met de juiste laadpaal en de juiste aansluitingen zul je ongekend plezier beleven aan milieuvriendelijk elektrisch rijden.

Wil je een laadpaal laten aanleggen? Neem dan contact op met onze specialisten.

Written by Jeroen

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen van 50five.