50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
Nissan Leaf opladen
09 sep. 2019

Welke laadpaal heb je nodig voor de Nissan Leaf?

Els Content specialist 50five
By Els
  • Read time: 3 minutes
Als je optimaal wilt profiteren van het comfort en de veiligheid die de elektrische Nissan Leaf te bieden heeft dan zorg je dat je accu steeds voldoende opgeladen is. Op je elektrische laadpaal bezuinig je nooit. Ook niet wat betreft de aanleg ervan, iets dat je bij voorkeur uitbesteedt aan mensen die er écht verstand van hebben. Er zijn laadpalen van verschillende merken beschikbaar, die van EVBox en die van Wallbox staan er buitengewoon goed op bij de gebruikers en gelden dan ook als snelle en zeer veilige laadpalen dit is natuurlijk erg fijn voor de Nissan leaf plug.

De Leaf is er in verschillende uitvoeringen met verschillende vermogens

De Nissan Leaf laat zich niet zomaar vangen en is er in verschillende uitvoeringen: de Acenta, N-connector, Tekna en E+. De vermogens verschillen in waarden tussen de 40- en 62 kWh, alle uitvoeringen beschikken over automatische transmissie. De Nissan Leaf actieradius is bij elk van de uitvoeringen uitstekend te noemen. Als er een elektrische auto is die innovatief is, dan is het wel de Nissan Leaf. Standaard is de auto in elk geval uitgerust met 16 inch stalen velgen met wieldoppen, cruise control en chromen deurgrepen. Dit geldt ook voor een automatische airco met timer, e-pedal en een audiosysteem met cd, usb-aansluiting, stuurwielbediening en vier luidsprekers. Bij de Nissan Leaf zijn de kosten per km daarnaast buitengewoon laag.

Bepaal zelf het tarief van de stroom

Bij de keuze voor een laadpaal moet je rekening houden met de stekker; stekker type 2 gebruik je voor Europese auto’s en type 1 wordt in Japan en Amerika gebruikt. Verder kun je overwegen meteen een laadpaal te nemen die geschikt is voor verschillende laadcapaciteiten. Regeren is vooruitzien en zo weet je dat als je een nieuwe auto koopt met een andere capaciteit, je niet meteen een nieuwe laadpaal hoeft te kopen. Die laadpaal plaats je op eigen terrein. Heb je dat niet, vraag dan een openbare plaats aan bij de gemeente waarin je woonachtig bent.

Je kiest verder voor een Nissan Leaf laadpaal met een vaste kabel of voor een wandsysteem. Je kunt daarnaast van je privé laadpaal een openbare laadpaal maken. Kies dan het goede systeem en ga werken met bijvoorbeeld de uitgifte van pasjes. Zo houd je de controle, je weet immers aan wie je de pasjes gegeven hebt. Veel mensen kiezen ervoor hun laadpaal openbaar te maken vanwege het feit dat ze zo alvast iets van de investering in het laadsysteem terug kunnen verdienen. Als consument kun je zelf het tarief van de stroom bepalen.

360 graden zicht met behulp van vier camera’s

Afhankelijk van het type Nissan dat je kiest, kan de auto al dan niet uitgerust zijn met intelligente cruise control en een warmtepomp om het binnen warm te houden en om de actieradius te optimaliseren. Een aantal types Leaf zijn uitgerust met privacy glass en een intelligent around view monitor met intelligent driver alertness, moving object detection en 360 graden zicht met behulp van vier camera’s. De auto kan eveneens beschikken over een rear cross traffic alert.

Nissan Leaf opladen

Laadvermogen tussen de 3,7 en 22 kW

Zoals al aangegeven wordt zowel een EVBox laadpaal als een laadpaal van Wallbox over het algemeen beschouwd als de beste laadpaal. Beide bieden ze in elk geval veiligheid en snelheid. De kans op overbelasting is tot het minimum gereduceerd dankzij dynamic load balancing en hetzelfde geldt voor oververhitting. Met een laadpaal laad je tot wel acht keer sneller op dan via een regulier stopcontact en de palen van Wallbox en EVBox hebben een laadvermogen tussen de 3,7 en 22 kW. Kies je voor Wallbox thuis, dan kies je voor een zeer compacte EV oplader, de meest compacte zelfs die op de markt beschikbaar is. Met smart connectivity van Bluetooth maak je contact en beheren kan heel simpel met de myWallbox applicatie. Je laadt met Wallbox op elk beschikbaar vermogen op en bovendien hen je steeds inzicht in je verbruik, ook niet onbelangrijk natuurlijk. Daarnaast is het ook mogelijk om gebruik te maken van een Nissan Leaf fast charger.

Laat een laadsysteem altijd door specialisten aanleggen

Ook de laadpalen van EVBox staan als meer dan uitstekend te boek. Je ontgrendelt de laadpaal met behulp van een pasje en de verlichte led-ring bied je steeds inzicht in het laadproces, EVBox heeft smart charging functies en dit systeem is ook prima geschikt als je plannen hebt je laadpaal ook aan andere elektrische rijders open te stellen. Voor beide merken geldt: laat de laadpalen aansluiten door mensen die echt weten hoe het werkt, door professionals dus. Alleen dan weet je dat het ook goed gebeurt en weet je dat je auto steeds op de beste manier van stroom wordt voorzien. Bezuinig dus niet op de installatiekosten, het is de investering namelijk meer dan waard, bewezen is overigens dat een eigen laadpaal het meest voordelig is, zoals onderzoeken uitwijzen dat je tussen de 0,22 en 0,35 eurocent per kWh kwijt bent. Zet dat maar eens af tegen de huidige brandstofkosten en dat is natuurlijk erg prettig bij een Nissan leaf 30 kWh. Op eigen terrein mag je altijd een laadpaal plaatsen, heb je dat niet dan vraag je een vergunning aan bij de gemeente waarin je woonachtig bent.

Laat je altijd deskundig voorlichten, ook met het oog op de toekomst

Het is een perfecte combinatie: een Nissan Leaf en een laadpaal van Alfen, EVBox of Wallbox. Dan heb je het beste van beide werelden en geniet jij van jarenlang rijplezier. Wil je een laadpaal kopen? Laat je voor je een keuze gemaakt hebt altijd deskundig voorlichten. Er moeten nogal wat keuzes gemaakt worden, ook met het oog op de toekomst. Zoals gezegd geniet je alleen van een perfect werkend laadpunt thuis als je het aan laat leggen door professionals en niet zelf probeert de laadpaal goed aan te sluiten. Wij helpen je graag met het maken van een keuze. Vul onderstaande offerte in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Gegevensverwerking*
Els Content specialist 50five

Written by Els

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen van 50five.