Kan ik mijn laadstation ook openbaar aanbieden?

Laatste aanpassing: 9 maanden geleden

En hoe kan je dat verrekenen?

Als je een laadpaal hebt voor je elektrische auto, dan kun je de investering terugverdienen en er een openbare eigen laadpaal van maken. Je moet dan werken met een onafhankelijk beheersysteem. In dit specifieke geval en eigenlijk in alle andere gevallen is het zeer verstandig om de installatie te laten uitvoeren door een professional.

Oplaadstation in de openbare ruimte of op eigen terrein

Als particulier ben je altijd in de gelegenheid een eigen laadstation met laadpaal voor je elektrische auto te kopen en op eigen terrein te plaatsen. Dat kan gewoon zonder vergunning. Heb je echter geen eigen terrein, dan zal de oplaadpaal in de openbare ruimte geplaatst moeten worden. Je laadstation valt dan onder de geldende beleidsregels van de gemeente waarin je woonachtig bent. Zeker is dat je dan in elk geval een vergunning of ontheffing aan moet vragen voor het plaatsen van een laadstation op een parkeerplaats. Mensen die over een eigen laadstation op eigen terrein beschikken, kunnen ook gasten de mogelijkheid bieden de auto op te laden. De kosten kunnen verrekend worden en kunnen je als eigenaar van een laadstation geld opleveren. Betaald parkeren bij laadpaal is tegenwoordig heel gebruikelijk, maar door jouw laadpaal om te bouwen kun je er een semi publieke laadpaal van maken.

De snelheid van laden

Heb je de mogelijkheid voor het plaatsen van een laadstation op eigen terrein, dan heb je de vrije keuze op deze te installeren, maar ook welke laadpaal je wilt installeren. Je kan er dan bijvoorbeeld zelf voor kiezen om een "gewone" laadpaal of snellader aan te schaffen. In dat laatste geval wordt er een speciale groep in de meterkast gemaakt voor de laadpaal. De prijsverschillen tussen de verschillende laadstations worden vooral veroorzaakt door het merk, een AC of DC lader, een 1-fase of 3-fase lader en de optie de paal eventueel te koppelen aan een load balancer. Een load balancer, wat is dat? Met deze balancer wordt het stroomverbruik van je hele huishouding in beeld gebracht om te voorkomen dat er overbelasting ontstaat. Laad jij je auto op en staan tegelijk ook veel andere apparaten aan, dan daalt de laadsnelheid of wordt het laden tijdelijk gepauzeerd.

Het tarief is afhankelijk van de leverancier

Doorgaans worden laadpalen geleverd met een vaste kabel. Is dat niet het geval en heb je alleen een contactpoort, dan dien je de meegeleverde kabel van de auto te gebruiken. Een vaste kabel werkt uiteraard wel prettiger. Kom je eenmaal thuis, dan is het alleen een kwestie van de kabel pakken en inpluggen. Wat het kost om je elektrische auto op te laden, lees je hier

Maak je privé laadstation openbaar

Als je een privé laadstation hebt, dan kun je die ook door andere mensen laten gebruiken als je dat wilt. Maak je je laadpaal openbaar, dan komt het laadstation op een lijst met openbare laadstations die op tal van apps beschikbaar is. En dus kan het zomaar zijn dat er straks een vreemde auto op je oprit staat op te laden. De belangrijkste vraag die dan opdoemt is hoe het zit met de verrekening van de kosten, want hoewel het zeer nobel is je laadstation openbaar te maken, hoef je zelf uiteraard niet de kosten voor rekening te nemen.

Kies voor een onafhankelijk beheersysteem als je wilt verrekenen

Als je de kosten wilt verrekenen, koppel dan een onafhankelijk beheersysteem aan de laadpaal. Er zijn diverse aanbieders van dergelijke systemen. Je kunt zelfs je eigen laadtarief instellen voor gastgebruik. De stroomkosten die worden gemaakt door derden worden maandelijks vergoed. Welke laadpaal geschikt is in jouw situatie hangt af van de technische situatie bij je thuis in de meterkast, de auto en je persoonlijke voorkeuren. Er zijn ook laadpalen beschikbaar die het gebruik van derden mogelijk maken als die gebruik maken van een bepaalde laadpas. Bij 50five bieden we meerdere laadpalen aan die geschikt zijn voor een beheersysteem (backoffice systeem). Neem contact met onze laadpaal specialisten op voor meer informatie!

De laadopbrengsten worden door de leverancier periodiek uitbetaald

Hoe het in de praktijk vooral werkt als je echt serieus werk wilt gaan maken van het openbaar maken van je laadstation? Je zorgt dat je een onafhankelijk beheersysteem hebt en stelt je laadpaal in voor verrekenen. De gasten die zonder stroom zitten laden vervolgens de auto op via jouw laadstation. Je kunt kiezen voor een systeem dat geschikt is om op te laden met elke willekeurige laadpas. Vervolgens verwerkt de aanbieder van stroom de transactie met de aanbieder van de laadpas. Het kan zijn dat je als laadpaal eigenaar ook een bedrag moet betalen. Periodiek worden vervolgens de laadopbrengsten per creditfactuur uitbetaald, waarvan dan de geringe kosten voor de eigenaar van de laadpaal al zijn afgetrokken.

Zo verdien je de investering in je laadstation gewoon terug

Door je laadstation openbaar te maken en geld te vragen voor het gebruik van jouw laadpunten verdien je op termijn dus de investering in laadpalen terug. Welke termijn dat is, is uiteraard afhankelijk van hoe vaak gebruik gemaakt wordt van je laadpaal. Als je voor deze optie kiest, voor verrekenen dus, dan staat er dus regelmatig een vreemde auto op je oprit. Houd daar wel rekening mee en vraag jezelf af of dit iets is wat je wilt. In alle gevallen en zeker als je jouw laadstation openbaar wilt aanbieden is het zeer verstandig om je station door een professional aan te laten leggen. 

Op Groenopladen.nl vind je alle informatie over slimme laadpalen voor thuis.

Gerelateerde blogs

Nieuwste artikelen

2 maanden geleden
3 maanden geleden door Jeroen
4 maanden geleden door Joost
5 maanden geleden door Joost