Thuisladen is het alternatief voor torenhoge brandstofprijzen

Laatste aanpassing: 9 maanden geleden

Een laadpaal thuis is ook veel praktischer dan openbaar laden

In Frankrijk ontstond in november een volksopstand door de hoge brandstofprijzen. Het leger en de politie moesten in Botswana hard optreden, omdat mensen demonstreerden tegen een verdubbeling van de benzineprijzen in januari. In Nederland gaat het niet zo rigoureus, maar we vermijden wel massaal de snelwegpompen vanwege de hoge benzineprijzen. We rijden massaal naar Duitsland, omdat het daar nog wel redelijk te doen is. Het mag duidelijk zijn dat benzineprijzen nogal wat invloed hebben op het gedrag van mensen.

Nederland staat in de wereldwijde top zes van landen met de hoogste benzineprijzen. Alleen in Hong Kong, Monaco, Noorwegen, IJsland en Denemarken betaalt men meer aan de pomp voor een liter benzine. De hoge prijs is in Nederland vooral te verklaren door de accijns die de Nederlandse staat heft op brandstof. Daarnaast heeft de hoge waarde van de Amerikaanse dollar een direct negatief resultaat op de olieprijs, waardoor ook de benzine duurder wordt.

Stimuleren in elektrisch rijden

Deze hoge prijzen maken het steeds eenvoudiger om te kiezen voor een alternatief van de benzineauto. De oplossing ligt in dat geval in de elektrische auto. Hoe zorg je ervoor dat mensen overstappen op de elektrische variant? Daar kan de overheid een grote rol in spelen.

Bezoek Groenopladen.nl voor meer informatie over slimme laadstations voor thuis
Laadpaal expert website

In Nederland wordt nog niet actief gestuurd op die overstap door de overheid, maar in Noorwegen is dat een heel ander verhaal. Het land is rijk aan olie en dat betekent normaal gesproken dat de benzineprijzen laag zijn, maar toch staat het land in de top van landen met de duurste benzineprijzen. Dat komt omdat de overheid de brandstofprijzen hoog houdt en tegelijkertijd allerlei voordelen geeft aan mensen met een elektrische wagen. Die mogen bijvoorbeeld op de busbaan, mogen gratis parkeren, betalen geen wegenbelasting en geen BTW op de aanschaf van een elektrische auto. Deze voordelen worden betaald door een steeds hogere belasting op brandstof.

Financiële ondersteuning

De hogere belasting op brandstof om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken, is in Nederland niet van toepassing. Wel krijgt de zakelijke elektrische rijder financiële ondersteuning vanuit de overheid in de vorm van subsidies. Ze zijn bijvoorbeeld vrijgesteld van wegenbelasting en bpm bij het aanschaffen van een volledig elektrische auto. De Rijksoverheid heeft ook veel geïnvesteerd om publieke laadpalen te realiseren, die kunnen worden gebruikt door particuliere elektrische rijders.

Is elektrisch rijden goedkoper dan brandstof?

Het is onmogelijk om een juiste kostenvergelijking te maken tussen het rijden op benzine of diesel met het rijden op stroom, omdat er veel factoren van toepassing zijn. Het is niet slechts een kwestie van het uitrekenen van aantal kilometers per jaar x het gemiddeld stroomverbruik x de kosten per kWH. Die rekensom is te simpel, omdat je ook rekening moet houden met de aanschafprijs van elektrische auto’s (die is flink hoger), de afschrijving van de wagens, het onderhoud, het aantal gereden kilometers dat voor iedereen anders is, het verlies bij opladen, de verzekering en ga zo maar door.

Duurder in aanschaf, voordelig in gebruik

Wat wel te stellen is, is dat de aanschaf van elektrische auto’s duurder is, maar dat het gebruik voordeliger is. Volgens de site van de ANWB komt dat vooral dat een elektrische auto minder slijt, er allerlei subsidies zijn en de energieprijs van elektriciteit in sommige gevallen lager zijn. “Door de toegenomen laadkosten bij openbare laadpunten, benadert de prijs van rijden op elektriciteit die van rijden op fossiele brandstof. Het kan financieel interessant zijn om zelf energie te gaan opwekken”, aldus de ANWB.

www.groenopladen.nlwww.groenopladen.nl

Kosten per oplaadlocatie

Er zijn inmiddels op heel veel plekken in Nederland laadpalen geplaatst die elektrische rijders kunnen gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld openbare plekken, snellaadstations en steeds meer mensen plaatsen thuis een laadpaal, zodat zij goedkoper kunnen laden op het moment dat zij dat willen. De verschillen in kosten verschillen per oplaadlocatie. Als je thuis oplaadt, ben je gemiddeld 0,23 euro per kWh kwijt. De energie kost bij een publiek oplaadpunt tussen 0,35 euro per kWh en 0,59 euro per kWh. En wil je snelladen dan betaal je zelfs soms 0,69 euro per kWh.

Lagere kosten en meer comfort

Als je dus kiest voor elektrisch rijden en je wilt de laagste oplaadkosten per kWh, kies dan voor een thuislader. Dat is goedkoper en je bent niet gebonden aan laadtijden, maar natuurlijk komen daar de kosten van de aanschaf en installatie nog wel bovenop. Er is bovendien een groot prijsverschil tussen AC- of DC-laders. Bij een openbare plek kost het opladen toch al snel enkele uren en zo lang wil je meestal niet stil staan. Bij een thuislader kun je de stekker ’s avonds erin doen en ’s morgens weer vertrekken met een volle accu. Het duurt langer om thuis te laden, maar de elektrische wagen staat ’s avonds toch vaak stil en dus kun je die tijd mooi benutten.

De keuze voor een thuislader moet daarom niet alleen worden gemaakt op basis van kosten, maar ook vooral op gemak. Hoe fijn is het om ’s ochtends weg te kunnen rijden in de wetenschap dat je ook weer gewoon veilig en snel terug bent, zonder dat je lang stil staat op een oplaadlocatie.

Wil jij weten welke laadpaal het meest geschikt is voor jouw elektrische auto? Wij geven je advies en verzorgen de installatie en montage voor je. ONder de vlag van groenopladen.nl stellen onze laadpaal experts graag een advies op maat voor je samen. Kijk hier voor meer informatie over een laadpaal bij je thuis

Een greep uit ons assortiment slimme laadpalen:

Gerelateerde blogs

Nieuwste artikelen

2 maanden geleden
3 maanden geleden door Jeroen
4 maanden geleden door Joost
5 maanden geleden door Joost