Wat is het verschil tussen een 1-fase en 3-fase laadpaal?

Door Joost
1 jaar geleden
Laatste aanpassing: 2 maanden geleden

Een opfriscursus Volt, Watt, Ampère en wat het betekent voor de laadsnelheid voor de accu.

In 2021 is het aantal beschikbare elektrische auto’s in Europa verdrievoudigd. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E). Het toont aan dat steeds meer producenten inzetten op elektrische auto’s. Wat betekent dit voor de drukte bij openbare oplaadlocaties?

 

In 2018 waren er grofweg 60 verschillende modellen elektrische auto’s op de weg te vinden. Volgens het onderzoek zijn dat er in 2021 zo’n 214 verschillende modellen, waarvan 92 volledig elektrisch en 118 plug-in hybride auto’s. De versnelde ontwikkeling zou betekenen dat in 2025 zo’n 22 procent van de geproduceerde auto’s elektrisch is.


Lees alles over AC of DC laden


Die stijging is opmerkelijk, omdat de opkomst van elektrische auto’s recentelijk wat stilviel. Dat had mede te maken met het gebrek aan een goede laadinfrastructuur en vanwege de hoge prijs van elektrische wagens. De prijs zakt steeds verder, waardoor elektrische wagens toegankelijk worden voor een grotere doelgroep. Die groeiende groep stekkerautorijders zorgt voor meer druk op de laadinfrastructuur.

Laadpaal thuis als oplossing

Een manier om die druk wat te verlichten, is het stimuleren van een elektrische laadpaal bij mensen thuis. Een laadpaal installeren betekent dat je thuis een oplaadlocatie krijgt, waar je de elektrische wagen altijd kunt opladen op het moment dat de eigenaar dat wil. Hij of zij is niet gebonden aan de beschikbaarheid van openbare locaties. Een elektrische laadpaal kopen betekent ook dat je goedkoper kunt opladen dan bijtanken op een openbare oplaadlocatie of waar je kunt snelladen. Op plekken waar de auto lang stil staat, zoals thuis of op het werk, moet je kunnen laden om zoveel mogelijk gemak te hebben van een elektrische auto. 

Wanneer je een laadstation voor thuis wilt, heb je de keuze voor een 1- of 3-fase laadpaal. Het verschil zit in de krachtbron die je in de meterkast hebt en in wat je elektrische auto aan kan. Hybride plug-ins kunnen bijvoorbeeld maximaal opladen met 3,7kW en dus is een 1-fase aansluiting voldoende. Volledig elektrische auto’s kunnen vaak meer vermogen aan. 

Wat is laadvermogen?

Het laadvermogen is de eenheid waarmee je de accu van je elektrische auto op kunt laden. Het laadvermogen is afhankelijk van de groepen in je meterkast en het aantal ampère waarmee je kunt opladen. Een 1-fase aansluiting is de standaard aansluiting over 1 draad die in ieder huis te vinden is. Bij een 3-fase aansluiting heb je 3 draden om de elektriciteit te versnellen. Het berekenen van het laadvermogen gaat met Volt, Ampère en Watt, 

Verschil volt, ampère en watt 

Bij berekeningen van het laadvermogen wordt altijd gerekend met volt, ampère en watt. Volt staat voor voltage en is de hoeveelheid spanning op de aansluiting. In Nederland is 230V de standaard. Ampère is de grootte van de hoeveelheid stroom, de stroomsterke. Het vermogen wordt uitgedrukt in watt: volt maal ampère is watt. 

Stel dus dat je een waterkoker hebt met een vermogen van 650 watt op 230 volt, is de stroomsterkte 2,8A. Stel dat je infrastructuur maximaal 16A aankan, houd je dus nog 16-2,8=13,2A over op dat moment voor de andere elektrische apparaten.

Hoe werkt een 1-fase laadpaal? 

Elke meterkast heeft een 1-fase aansluiting voor een 1-fase laadstation. Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de standaard 230V aansluiting, met een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 3,7 kW.

De rekensom die daarbij hoort is 1 (fase) x 230 (volt) x 16 (ampère) = 3680 W en dat wordt aangeduid als 3,7 kW. Een accu van 60 kW is met dit laadvermogen in ongeveer 16 uur opgeladen (60 kW / 3,7 kW per uur  = 16,2 uur in totaal).

Er kunnen ook hogere ampères worden geleverd, tot maximaal 32. Dan kun je met een snelheid van 7,3 kW laden, maar dan benut je de aansluiting maximaal. Een 1-fase aansluiting kan dus snel overbelast raken als je thuis nog meer energie nodig hebt voor andere apparaten, terwijl je de auto oplaadt. Dit gaat immers maar over 1 draad. Je hebt daarbij 3 opties om deze verbinding maximal te gebruiken. 

  1. Je kunt kiezen om lager af te zekeren, waardor ook de laadsnelheid afneemt.
  2. De tweede optie is Dynamic Load Balancing. Dit past het laden van de auto aan op het stroomverbruik van de rest van het huis. Als je veel verbruikt, laad je minder snel op dat moment. Is het energieverbruik in huis laag, zoals 's nachts, dan kun je sneller laden.
  3. De derde opte is naar een 3-fasen aansluiting gaan. Als je een 1-fase auto hebt, gaat de laadsnelheid dan wel naar beneden, omdat je van een 1x40A naar 3x25A gaat. In het eerste geval kun je tot 7,4 kW laden en bij 3 fase op 20A max en dus met 4,6 kW. 

Hoe werkt een 3-fase laadpaal?

Is je elektrische wagen geschikt voor opladen met meer kracht, dan is het verstandig om een 3-fase aansluiting in de meterkast aan te leggen. Een 3-fase laadpaal installeren vraagt dus om meer technische kennis en handelingen, want er komt wat meer werk bij kijken. Daar heb je professionele installateur voor nodig en kun je niet zelf uitvoeren. Een verhoging van de capaciteit kan wel gevolgen hebben voor de maandelijkse tarieven en is het zeer verstandig om dat te controleren bij de leverancier.

Een 3-fase laadpaal thuis gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V) en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW en dat is dus drie keer sneller dan een 1-fase laadstation met 16 ampère. Een accu van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (60/11 = 5,4 uur). 

Welke elektrische wagen past welk bij welke fase aansluiting?

Wat de meterkast kan versturen is slechts een deel van het verhaal, want het daadwerkelijke laadvermogen wordt door de auto bepaald. De auto vraagt bij de laadpaal of laadstation om een bepaalde hoeveelheid stroom en het laadpunt probeert dat te leveren. Een laadpunt kan nooit te veel leveren, maar een elektrische wagen kan wel met minder vermogen opladen.

Bekijk voor het kopen van een laadpaal goed naar wat je elektrische auto aankan. Heb je een Audi E-tronBMW i3Renault Zoe of Tesla dan kun je met 3-fasen laden. Heb je bijvoorbeeld een Hyundai, Jaguar i-Pace, Kia, Mercedes, Nissan of Opel dan kun je waarschijnlijk opladen met een 1-fase aansluiting.

Wil je een persoonlijk advies voor de beste laadpaal oplossing bij jou thuis, klik dan hier voor meer informatie: www.groenopladen.nl.

 

Gerelateerde blogs

Nieuwste artikelen

1 maand geleden
2 maanden geleden door Jeroen
3 maanden geleden door Joost
4 maanden geleden door Joost